Rachmonim bnei rachmonim: Płoccy Żydzi, dobroczynność i filantropia
„Żydzi to <dzieci miłosierdzia> (bne’i rachmonim), (…) dobroczynność żydowska nie ma sobie równych”, pisze dziennikarz na łamach tygodnika „Izraelita” w 1903 r. Najnowsze wydawnictwo Fundacji Nobiscum autorstwa Gabrieli Nowak-Dąbrowskiej stanowi prezentację inicjatyw charytatywnych podejmowanych przez społeczność żydowską w Płocku od XIX wieku do czasów powojennych.
Wiedzmy, że pojęcia dobroczynność i filantropia
w kulturze żydowskiej nie są tożsame. „W judaizmie dobroczynność (hebr. cedaka)
jest rozumiana jako nakaz religijny, akcentujący potrzebę opieki nad
najuboższymi, natomiast filantropia czerpie korzyści ze świeckiej idei
humanitaryzmu, podkreślając potrzebę solidarności z ubogim obywatelem”,
pisze autorka.
W imię tych obszarów płoccy Żydzi podejmowali
szereg różnych działań, archiwa i prasa są pełne świadectw tych starań.
Jednym z nich jest powołanie w 1872 r. Szpitala Żydowskiego
im. Izaaka Fogla przy ul. Misjonarskiej 7. Choć szpital, a zarazem
przytułek dla kalek i ubogich, istniał prawdopodobnie już połowie XVI w. (przy
obecnej ulicy Synagogalnej), to właśnie ten z Misjonarskiej pozostał w pamięci
płocczan. Charakterystyczny budynek do dziś bywa nazywany szpitalem żydowskim.
Według danych z 1891r. w szpitalu mieściło się 25 łóżek dla pacjentów
wewnętrznych i chirurgicznych oraz oddział dla chorych psychiatrycznych.
Fundatorem był wykonujący wolę ojca Icka patron, Gustaw Fogiel (Gerszon Lejb),
znany jako wielki filantrop. Swoje istnienie zawdzięcza mu jeszcze Towarzystwo
Spożywcze i Kasa Pożyczkowa „Zgoda”.
W okresie II wojny św. Niemcy w dramatycznych okolicznościach
zlikwidowali placówkę.
Innym przykładem tej zbożnej działalności wśród
Żydów było otwarcie szkoły dla ubogich i sierot Talmud Tora przy ulicy
Zduńskiej i Kazimierza Wielkiego.
Szkołę najpierw zdominowali ortodoksyjni Żydzi, później do religijnych doszły zajęcia przypominające świeckie.
Placówka prowadziła wzorowe warsztaty rzemieślniczej. W 1907r. w warsztaty
przy Talmud Torze liczyły 36 uczniów.
Warto wspomnieć o roli kobiet w działalności
dobroczynnej w Płocka. Nie były bezpośrednio w zarządach przeróżnych inicjatyw,
ale aktywnie w nich uczestniczyły. Jeden z popularnych sposobów zbierania
funduszy dla działalności społecznej to
organizowanie bali dla inteligencji żydowskiej.
W inicjatywie Żydowskie Towarzystwo Opieki nad
Matką i Dzieckiem „Kropla Mleka”, które powstało w 1902 r. jako sekcja
Żydowskiego Towarzystwa Dobroczynności, działały przede wszystkim panie. Adresatem „Kropli Mleka”, wzorowanym na
podobnym przedsięwzięciu francuskim były matki, położnice i ich dzieci. Nazwa
pochodziła od założycielskiej formy
pomocy. Kobiety, które nie mogły karmić swego niemowlęcia otrzymywały jałowe
mleko zastępcze. „Kropla Mleka” mieściła się przy ul. Tumskiej 5.
Dobroczynność i filantropia miała swoich
bohaterów. Ich biogramy i sukcesy są wymienione w książce. Największego
zapisu w XIX w. dokonała wykształcona i rozmiłowana w muzyce kobieta – Ludwika
(Liwsza) Dąbrowska z domu Londyńska (1844 – 1899). W testamencie przeznaczyła
na cele publiczne prawie cały swój majątek. Był to bardzo ekumeniczny
legat, gdyż testatorka przekazała między innymi stypendium wieczyste
dla uczniów trzech wyznań (katolika, ewangelisty i Żyda). Poza tym beneficjentami była przykładowo
szkoła rzemieślnicza, straż ogniowa, szpital św. Trójcy. Dąbrowska przed
śmiercią przeszła na wyznanie rzymsko-katolickie. Żegnały ją tłumy płocczan.
Polecamy najnowszą książkę Gabrieli
Nowak-Dąbrowskiej.
Milena
Gabrieli Nowak-Dąbrowska - Rachmonim bnei rachmonim: Płoccy Żydzi, dobroczynność i filantropia. Plock 2022
Komentarze
Prześlij komentarz